Cerita psl Takdir

Assalamualaikum...aku sbenarnye dh ader blog mlayu. Tp aku tulis kat Frenster sbb aku dh start kat ctu dulu. Skrg nih kalo korg bace post2 yg ader sblm nih, semuanye post2 lame kat Frenster aku dulu. Org yg meng-comment xdpt nk update. Xpela buat mase nih. Skrg mulai saat nih, aku akan menulis kat tiga2 blog aku.

Anyway, aku sbenarnye nk citer psl bende lain. Tp harini aku terbace satu artikel yg mnarik ah bg aku. Bercrite psl Takdir. Aku dulu pk mcm mane la takdir&hidup kt nih berfungsi. Bile kt buat jahat, bole gak dikatakan...dh ditentukan. Bile jd bala, bole dikatakan dh takdir...Allah dh tentukan. Sbg seorg yg kuat berfikir, aku slalu pk kalo dh ader takdir, xkshla aku buat mcm mane pon...semua tu dh takdir.

Tp...alhamdulillah...aku still waras. Aku xmenafikan agama aku (wlaupon aku nih xde la baik sgt). Jd pd satu tahap dlm hidup aku, maybe ms aku nk kuar skolah menengah or ms aku dlm thn asas, aku pk punye pk...aku come up with satu teori yg kire bertepatan dgn agama aku jugak. At least bg aku, xmlencong la dr ajaran.

Takdir bg aku...mmg dh ditetapkan...tp die mcm, kt ader choices dlm hidup kt. Setiap ape yg kt buat ader pilihan. Dan dlm setiap pilihan kt tu, dh ader ketetapan die. Katekan...kt dh abis blaja. Kt ader due pilihan lps blaja. A & B. Jd A & B tu adelah pilihan buat kt. Katekan kt pilih jln B. Bile kt dh msk jln B pulak, ader lg pilihan dpn kt. Mane satu kt pilih? Mcm tu la hidup bg aku. Ape saje yg kt buat...semua ader choices die sndiri. Terpulang pd kt nk ikut yg mane. Kt xbole kate, aku xsembahyang sbb Tuhan aku dh tetapkan aku xsmbahyang. Kt ader choices, nk smyg ke tak. Lps tu, ader choices lain plak.

Jadi, Takdir mmg perlu kt percaya. Sbb kalo kt xpercaya Takdir, kt bole sesat and buat bende yg bkn2. Pada aku, akhirnye...Takdir nih berkait rapat dgn Pilihan yg kt buat dlm hidup. Aku bkn lah pelajar sekolah agama ke ape. Tp aku masih berpegang dlm ajaran aku. Dan ironinye lg, wlaupon mcm tuh, aku pernah&mungkin masih melakukan perkara2 yg xbaik dlm hidup aku nih...

Apa itu TAKDIR?

0 comments