Surah & Zikir - Amalan time mengandung

Salam...

Aku sekarang ni dah masuk 8 bulan pregnant.
Alhamdulillah!
Sepanjang pregnancy ni, seksanya yang amat!
Aku sekarang tak sabar2 tunggu baby keluar.
Insya-Allah, aku mungkin lebih ready bila baby dah keluar daripada sekarang dia kat dalam perut.
Aku ni dah la jenis tak pernah muntah2, pening kepala...bila pregnant, semua jadi.
Loya tak kebah2 jugak...aih sampai birthing la aku mcm ni.

Anyway, awal2 pregnant dulu aku banyak jugak doa2 buat diri sendiri & baby.
Mula2 pregnant, ada lah jugak baca quran...tapi pstu dah tak rajin.
Dok melayan sakit, muntah bagai.
FF mmg rajin la mengaji.
Jadi, selalu bila dia mengaji, aku baring je tepi.
At least baby dalam perut dapat dengar.

Orang kata, kalau dengarkan baby tu mengaji, dia diam tak gerak2.
Kes aku, awal2 dulu baby tak duduk diam.
Jadi, aku rasa senak, rasa sangat2 tak selesa.
Kalau nak tido kena senyap je...jangan ada bunyi sebab aku tak dapat nak tido.
Tapi diam2, sebenarnya dalam kepala aku berzikir jugak time tido.
Dah selalu sgt sakit, jadi FF pesan banyakkan zikir.

Sekarang, kalau nak tido aku suka pasang recitation quran atau zikir.
Takde la kuat2 pun, volume yang agak soft jugak.
Sayup2 gitu.
Nasyid pun ok jugak...tapi aku pasang Maher Zain je huhu.
Selalunya, pasang apa yang ada kat YouTube je.
Kebanyakan recitation aku amik yang Imam Sudais...ada jugak lain2, tapi tak ingat sape.
Recitation/Zikir yang aku pasang pun selalunya Surah Maryam, Surah Yasin, Asma Ul Husna...tu je ulang alik.
So, demi mempelbagaikan surah2, aku google la sikit.
Jumpa ni...surah2 yang elok diamalkan time mengandung:

-surah an nahl = melahirkan anak yang berdisiplin
-surah at taubah = membersihkan jiwa dan terpelihara daripada maksiat
-surah yassin = untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat
-surah hujurat = memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat hati-hati
-surah yusuf = memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak
-surah luqman = memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa
-surah maryam = memudahkan ibu bersalin dan memperolhi anak yang sabar dan taat
-surah al fatihah = untuk terang hati dan kuat ingatan

sumber: amalan ibu mengandung mengikut al quran, sunnah dan pengalaman~siti nor bahyah mahamood/haji muhammad zakaria/jaafar salleh

Boleh la diamalkan.
Ikut suka hati korang nak amalkan mcm mane...
Lepas sembahyang ke, time2 free ke...
Aku biasa lepas sembahyang doa2 sendiri je.
Time tido, aku pasang la recitation and zikir banyak2.
Alhamdulillah, akhir2 ni banyak buat aku tenang.
Walaupun sakit, loya & ketakselesaan tu tetap ade, at least dgn zikir die kurang la sikit.
Zikir pun senang2 je...repeat la Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x
Tak pun, Lailahaillallah. Repeat ni pun elok jugak. Aku found out aku dapat drown in sakit bila aku repeat zikir ni.

Ikutla...setiap org lain cara & preferences.
Cuba je semua, nanti korang sendiri tau mane satu berkesan untuk korang..

0 comments