PAH UH SE

Abah aku dulu seorang Engineer IT.
Di salah sebuah global company yg diberi name XXX.
Jadi, secara tak langsung aku dididik mengenali IT dari kecik lagi.
Contohnya, mengendalikan system DOS waktu aku umur 7 tahun.

Waktu itu.
Aku ingat lagi. Game kesukaan aku.
Sebuah game Caveman yang, believe it or not, disimpan dalam floppy disk besar berwarna hitam.
Yang sampai sekarang, bagi aku adalah salah satu pelengkap zaman kanak2 aku.

Pada satu hari minggu ketika umurku sekitar 8 tahun,
Aku, Abah dan Mama sedang mengadap komputer yang hanya satu itu.
Belajar main game baru rasanya.
Satu trick yang aku belajar ialah Tekan 'Pause' time agak2 nak mati dalam game.
Bila diri kita lebih tenang sikit, baru tekan 'Pause' balik untuk "Continue".

Abahku bermain game tersebut dengan flying colours berkat ajaranku.
Namun, sepandai-pandai tupai melompat...
Akhirnya sampai ke saat2 genting itu...
''Abah, tekan pah uh se cepat! Tekan pah uh se!"
''Apa?" Abah aku tanye. Diikuti dengan Mama.
"Pah uh se!"
Mama tanye, "Pah uh se tu ape?"
"Ni la!"Lalu aku tunjukkan dan tekan butang PAUSE tu.

Apelagi!
Berdekah-dekah ketawa Abah & Mama aku.
Aku di tepi mereka terjegil2 mata.

"Ni bukan pah uh se la. Ni panggil 'Pause'!" terang Mama pada aku.
"Mane Yana tau..."aku kata. "Yana eja Pah Uh Se!"
Ketawa berderai lagi...

Cerita itu bagi aku adalah salah satu memori indah parents aku dengan aku.
Kalau teringat, sentiasa buat aku tersenyum atau ketawa sorang2.

Mungkin satu hari nanti aku akan ada cerita mcm ni dengan anak aku.
Tapi, rasanya FF akan blog dulu pasal tu kot.

Selari dengan cerita di atas,
Aku waktu ni tgh kejap sakit, kejap ok tapi kebanyakannya tak brp ok.
Sebab tu aku tak blog sangat skrg.
Kenapa?
Harap2 gambar di bawah boleh meng-explain ye.
Ta-ta!


3 comments

  1. oh my.kau pregnant?tahniahhhhhhhhhhh :)

    ReplyDelete
  2. congrats. akhirnye~. anak sebaye la nnt. heh.

    ReplyDelete
  3. lisa: thank youuuu =)

    hawa: haha mcm awl plak ek..xpela..rezeki alhamdulillahh
    thank youuu

    ReplyDelete