Duit-Duit

Duit.
Sentiasa menjadi the talk of the town.
Tiap hari apa yang kita buat, semua duit.

Setiap hari, aku keluar paling kurang RM10 liquid cash without fail.
Belum campur dengan cash yang bukan segera, eg Credit Card, etc.

Tak semua orang tahu nak manage their finances.
Shockingly, banyak orang seperti our parents pun fail jugak kadang2.
Yelah, bila kita kerja, duit ada.
Bila duit dah habis, akhir bulan masuk duit lagi.

Aku pun suka duit.
Terutama bila aku tak perlu risau nak berkira makan.
Terutama bila aku boleh belanja member2 tanpa berkira.
Terutama bila aku boleh shopping sesuka hati tanpa nak fikir tak ada duit.
Terutama bila aku boleh belanja FF bila keluar dating.
Terutama bila keluar makan dengan FF, aku tak payah keluar duit.
Banyak lah terutama-terutama dia.

Tapi aku tak rasa aku adalah financial consultant yang baik untuk diri aku sendiri.
Aku banyak belajar dari FF, CFP yang tak berlesen. Haha.
Dan sebab dia, aku banyak jugak rasa yang duit is not a very small matter, nor it is such a big matter.

Mungkin ramai yang rasa, kahwin pakai banyak duit, etc etc.
Bagi aku, ye kahwin pakai banyak duit.
Tapi aku jugak rasa yang, I can get my dream wedding in whatever way that I can.
Aku tak banyak duit, but I know I'm 'rich'. =P

Dan hari tu semasa bercakap pasal credit card,
aku noticed rupanya tak semua orang yang pakai CC, adalah dari golongan orang yang betul2 reti pakai CC.
Itu lah sebabnya ramai orang kat Malaysia ni, berhutang besar hanya sebab pakai CC.

So, choose your path.
Nak jadi slave pada duit...
Or nak jadi the Master pada wang kau sendiri..

It's your choice.

2 comments