Siapa Kuat Membebel?

Lelaki membebel. Betol? Aku rasa betul. Jalak Lenteng ade bercerita tentang bile waktu lelaki membebel. Sebab mmg lelaki membebel. Pernah anda semua dibebel oleh seorg lelaki?

Bapak aku bukan seorang yang suke membebel. Bercakap pon kadang2 payah. Ikut topik. Tapi mungkin sbb die org lagi tua. Aku perhati yang sekarang ni, lelaki zaman sekarang suka pulak membebel. Bebelan kadang2 mengalahkan orang perempuan.

Aku ada kawan lelaki yg suke membebel. Oh, bukan setakat yang berpangkat 'lembut' tapi yang normal pon begitu jugak. Sebagai contoh:

"Ko ni kenapa brutal sgt? Macam mane la lelaki lain nk kat ko kalo ko ganas sgt. Cube jd mcm adik ko tu. Feminine, lawa je aku tgk. Aku rasa kalo ko
ubah sikit jd feminine mesti lawa."


"Eh, budak ni. Takut aku tgk. Angkat meja sorang2. Cube la ajak Ah Hong tu angkat sekali ke. Eh, bole ke ko angkat ni? Dah, dah. Panggil si Ah Hong tu tolong."

"Ei, suka hati ktrg la nk g shopping ke tak. Dah sampai sini mesti la nak shopping. Alaaa...bile Bung ni nak bawak jalan2? Asik practice je. Nnt lepas show dh tak bole jln. Nak balik dah. I nak jalan2 kat Orchard Road, nak beli souvenir." <-- ni lelaki lembut la yang ckp ni ye.

Ha, gini la kalo org2 lelaki membebel. Beberapa minggu lepas, aku ada menerima satu call dari seorg kawan aku. Disuruhnya jumpe. Aku pegi la kat die. Untuk apa? Untuk mendengar die membebel. Atau, ayat lain - mengomel. Mengomel pasal seorg perempuan. Yang sentiasa turun naik mood. Penyebab kenapa relationship diorg turun naik jugak. Aku? Sebagai teman yg baik, beri nasihat. Heee~~

Dan lagi? Oh! Lebih2 lagi, kalo kalian yg si perempuan ada boyfriend. Semestinya satu tugas boyfriend agaknya adalah, membebel. Membebel tak habis2. Kadang2 malas nak dengar, kadang2 seronok pulak dengar bebelan tu. Sebab dalam membebel tu nampak pulak kasih sayang dia kat kite.

"Awak ni. Org dh faham sgt. Dah la. Tak payah awak nak risau bende2 tu. Nanti org tau la. Biar org je yang buat. Awak tak payah buat apa2. Biar org je yg buat ok? Dah laaa. Ok?" <-- ni dh mcm ayat pujuk dah sbenarnye.

"Awak tak nak cakap sorry ke? Tolong la. Sekali ni je. Awak tak pernah nak ckp sorry kat saya,"
(Dan kat sini perempuan tu akan melenting sbb boyfriend die ckp mcm tu). "Buang la ego awak tu. Awak nak saya buat ape lagi? Takkan setiap kali saya jugak yang nak kene mintak maaf? Awak tak kesian kat saya ke? bla bla bla bla"

"Berapa kali I nak ckp? Jangan merungut. You asik merungut pasal itu ini. Hidup you tunggang terbalik la ape la. Kalo you asik merungut, macam mane you nak blaja? Cube you fikir matang sikit. Complain je you reti. I penat tau tak. Bla bla bla bla"

Uish, mmg penat kalo kite nak dengar org membebel ni. Tak kire lelaki, perempuan. Kat office aku ni, bole tahan gak lelaki membebel. Mengumpat tu tak payah ckp la. Suasana office katakan. Bagi aku, bile lelaki membebel ni, buat tak tau je. Macam org lelaki buat bile perempuan membebel. Buat tak tau, lama2 berhentilah die. Tapi aku rasa kalo lelaki buat tak tau bile perempuan membebel, alamat nahas lah nanti!

Ada satu trick kalo korang nak face org2 yang tengah dok membebel ni.

Step 1: Pandang orang yg tengah membebel tu dgn penuh enthusiasm (maknenye dgn penuh interest la)
Step 2: Senyum dgn lebar. Sangat lebar. Pada orang tu.
Step 3: Pastuh bukak mulut.
Step 4: Dan cakap. "Eeeeeiiiiii, die membebellll. Kiyyuuutttnyeeee!!!!"
Step 5: Die akan stop membebel. Dan muke akan jadi merah padam.
Step 6: Ade lagi! Korg akan rasa happyyyy sgt lepas tu. Best bahan org membebel ni! ;)

Semoga berjaya!

12 comments

  1. hey you..
    membebel..aku antara yg suke membebel.tp betol gak kot,lelaki sebenarnya lg kuat membebel.hee! =P
    tp seronok sbnrnya dgr org lelaki membebel.taktau la nape.hehe
    cdgn ko tlh dipraktikkan oleh seseorg ke ats aku..dan ia menjadi.eeuuww..blushing disitu =P
    ade satu lagu xpdc dolu2.jgn tak caya makcik lyn xpdc.ngeehee..
    "disini ade org suka membebel,
    siang malam pagi petang tak henti2,
    apekah apa sebabnya,sebab ape,
    ape,ape sebab.."
    hahahahahaha..
    serius lagu ni wujud!

    ~lebih baik membebel dr mengumpat.haha!

    ReplyDelete
  2. skill last tu mcm aku kenal je.

    ReplyDelete
  3. aku ske dia mmbebel. sbb jarang sgt dpt dgr. hehe. cdangan last tu akan ku praktikkan nnti. mcm best jek. ni yg nk wat onar ni. nak bg dia bebel. hueheue =p

    ReplyDelete
  4. lisa: skill last penah jd kat ko? huhuhuhuhuhu
    msti blushing abisss

    faridfadhly: di mana ye?

    elle: wuuhuhuhuhuhuhu
    membebel!!!

    ReplyDelete
  5. kiyuttnye tu mgkn dibalas dgn tgn kalau boypren anda seorg emo..

    haha..aku pntang kalau aku marah pastu di hayam2 kan psgn..

    respek aa sket..bla die mmbebel aku leh layan je,xkan time aku die suke2 nak buat klaka

    ReplyDelete
  6. nak ckp kiyutttnye tu kene tgk la die bebel psl ape. kalo serius tu, bkn lg bebel. tu marah namenye. mase tu sgguh pon kiyut, xkan nak wat memaen. mesti la tau pk. sepi emo. wek wek

    ReplyDelete
  7. eh manade..ayat je nmpk emo

    tp orgnye cool..

    ingin bkenalan?

    pg ke
    ikan246.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. helo! tetiba tersesat kat sini...
    btw, bebel pun takpa..janji hati baik:D

    have a nice day!

    ReplyDelete
  9. haha..menarik..tp walau mcmn sekalipun,bebelan perempuan tetap yg terbaik..

    tiada kajian yg membuktikan kenyataan ni..sekadar melayan bebelan mesra ibuku sahaja sudah cukup sebagai kesimpulan..hehe =)

    ReplyDelete
  10. elle: kalo membebel serious tu mmg amik perhatian ah. kang buat main2 ade gak bontot kene sepak huhu

    sepi: eh eh..anda cool?

    13may: yeah...hati baik,minda pon baik! bebel cmne pon x kesah hehe ;)

    najwan: suke lah tu pompuan membebel. =)

    ReplyDelete
  11. ilyn,aku dah penat membebel dah..hahahaha =D

    ReplyDelete