Apa Ada Dengan...Keselanjaran Cinta? (Part 1)

Pagi tadi, Kak Tie tanya pada aku, "Ily bile nk buat majlis besar pulak?"

Aku tidak pasti ape yg dimaksudkannya dgn "majlis besar" tu. Open house ke? Lalu, aku bertanya, "Majlis besar ape?"

Sambil membelek majalah Anjung Seri, seraya itu die berkata, "Yela...tgk pelamin ni semua."

"Ohh.." jawab aku. "Alah, lama lagi la. Dalam...3,4 tahun paling awal la kot."

"Uish. Lamenye. Ily umur brp skrg?"

"21."

"Hm, ok la kot."
Dan bermula la crite2 kahwin & tunang dgn mereka yg lebih tua dan arif dari aku ni.

Sedar aku. Bahawa semakin tua, aku semakin diajukan soalan2 berbunyi sebegini. Samada oleh rakan sekerja, kawan2 universiti, sepupu sepapat, mak cik pak cik, jiran2 dekat jauh dan berbagai lagi. Memang aku akui bahawa waktu sekarang ni, begitu ramai pasangan2 dalam usaha meninggalkan zaman bujang mereka. Peniaga2 yang menjalankan perniagaan berkaitan perkahwinan mengakui yang perniagaan semakin laris bak menjual goreng pisang panas di tepi jalan.

Hari ni juga, seorg rakan seuniversiti aku berkata, "Buat apa yg ko nak buat dulu. Enjoy dulu."

"Aku dh buat dah. Aku dh puas enjoy." Kata aku. Sememangnya, byk dah aku lakukan. Terlalu banyak yg aku tempuh di zaman silam aku. Dan korang nak aku enjoy lagi? Cukuplah! Aku skrg dlm proses mendewasakan diri aku. Berbekalkan semua yg aku pelajari.

Dan juga. Aku semakin lali dengan rakan2 aku bertanya, "Ko rase antara kite2 semua sape yg akan kawen dulu?" Aku tau jawapan yg kamu nk jawab nnt. Aku akan jawab "Fahmi & Aiza." atau "Ikan & Dayah" atau "Nor" atau "Ina & Din" atau "You and Najwan la kot" dan akhirnya, korg akan jawab, "I think you dulu la Ily." atau "Aku rasa ko dulu." Tak penting siapa dulu. Yang penting, siapa dpt bertahan dalam melayari alam rumahtangga itu nnt.

Dan. Cinta. Aku sebetulnya, tak mempercayai cinta dalam jangka yang panjang. Aku begitu memilih kerana aku ingin membuat pilihan yang sedikit dan tepat. Aku tak mahu kerap memilih. Ertinya, kerap bertukar-tukar hanya kerana ingin mencari yang betul2 sesuai. Jadi aku sangat memilih dlm soal cinta. Pemikiran aku mungkin masih ade kekonservatifannya. Aku masih konservatif dalam beberapa perkara. Salah satu contoh ialah ini, Cinta & Perkahwinan.

Aku setuju apabila Dingin mengutarakan keselanjaran cinta itu amat bosan. Kerana aku merasakan keselanjaran cinta itu bole membawa kepada perkara yg tidak baik. Betul, org2 dulu tak berfikiran selanjar dalam isu perkahwinan. Jadi, kenapa sekarang ada isu itu? Tingkat hidup semakin tinggi, salah satu sebab. Perlu kestabilan ekonomi. Setuju? Dan ye, pemikiran manusia semakin ke arah duniawi.

Ah, aku rasa semakin hangat pulak topik kali ni. Terpaksa aku potong. Dan bersambung di lain hari. Time kasih kerana membaca. Sile beri komen. Mane tau bole berdebat di post sequelnye nnt.

25 comments

  1. kawen???

    mampukah aku ?? mampukah anda??
    cukup simpanan??sesuai pasangan ??

    byk bende yg kene pk btol2..

    ReplyDelete
  2. btol tu..
    bnyk bnde kau kene pk..

    duet plg utama la..xde 20,000 dlm bank jgn tdetik pkataan 'aku nak kawen'..

    laen2 lg..bnyk tu..sbb sifat sbna klua bla kau dh kawen..

    apahallak aku dulu?kau la..xpn alik..

    ohh..kne pk kluarga sblum kau bhajat nak bkeluarga sendiri..ingattu

    ReplyDelete
  3. woww..
    keselanjaran cinta tu macamana yg sebetulnya?
    err..

    ape aa nak komen..


    nnt fikir jap..

    ReplyDelete
  4. betol tu ikan.aku setuju.tapi pompan zaman sekarang senang aa.lelaki yg kene kerje cam nak mati.lelaki kene kumpul duet hantaran sume, total ade aa gak 20k.

    pompan pule ???

    huh ..

    memang mengecawakan.

    sbb zaman sekarang nih, kalau hantaran 10k, pompan akan mimtak dulu separuh duet hantaran tuh.adela dalam 5k.

    duet tu, untuk pihak pompan punye kenduri.

    ape laa... :(

    dah la lelaki susah payah carik duet, pompan senang2 je ..(malas nak cakap)

    sebabtu kene cari pasangan hidup yg betul2 serasi.

    supaya semua 'pelaburan' tak sia2

    ReplyDelete
  5. aaaa...aku mcm takot nak mencelah. aku ade mmbe, yg mmbuka 'akaun smpanan bersama' ngan pakwe dia. aku juge ada mmbe, yg dari matrik dulu dah menabung dlm ASB. duit kawen katanya. walaupon time tu xde awek lg. kagom. aku juge ade sedara, yg berkongsi duit ngan suami dia utk duit hantaran (aku je yg tau). bak kata, nak seribu daya, xnak seribu dalih. jgn slh kan org pompuan je. sekian, emo lak. haha

    ReplyDelete
  6. tak phm aku keselanjaran cinta..sbb tgh pening2 baca notes selanjar 4 final
    tp aku rase semua aspek yg diorg da sebut kat ats mmg penting.
    bab cinta kawin ni pon mmg tgh hangat skrg.lg2 bile kite da 21,da nk grad,lg rancak la org2 tua sekeliling dok tnye.
    lemah betul..
    org skrg da tak heran kawin muda.lg suke adelah =)
    tp duit takde jgn harap nk kawin.muahahahaha..sigh..=(
    yg pasti aku sdg keep searching.dlm usaha nk matangkan diri mcm anda.

    p/s:el,emo nmpk.~ahaks

    ReplyDelete
  7. husyioooo mmg hangat perdebatan forum kt pd pagi ni

    adam: adam. ko mampu. cume ko kene abis blaja ye. pasangan pon dh sesuai. bg aku lah. bg ko, aku xtau.

    sepi: aku tak berfikir nk kawen skrg ye. ini cume perkara yg ingin aku tulis je. aku sbenarnye telah menjadi semakin takut utk kawen. atas sbb2 tertentu

    faridfadhly: mesti awk pk yg bkn2

    adam lg: emo nmpk. utk pengetahuan ko,nk kawen gune duit lebih dr 20k. lebih dr 25k.
    kalo aku, kenduri lebih baik suh mak bapak aku tanggung. aku amik semua duit hantaran. hahahahahahhaah
    bile ko ckp mcm tu, aku rs smakin tanak kawin. serious. sbb kalo kawin ni pd ko menyusahkan org lelaki, lebih baik hidup sndiri. tak menyusahkan sesiapa lgsg. duit pon kumpul utk diri sndiri. ye tak?

    elle: elle..kdg2 lelaki rs pressure bile kt org pompuan ni ckp psl kawen. diorg cume igt yg kt nk rush into it. pdhal kdg2 kt cume berckp secara umum. jujurnye aku ckp, lelaki tak phm pompuan ni. Allah jd kan org pompuan lain dr lelaki dgn bersebab, and ade yg xbole trime. jd, biarlah kt je yg phm diri kt ni mcm mane. n buat ape yg kt nk buat. suratkhabar hrni ade tulis, "jgn ikut ape lelaki suruh kt buat."

    lisa: selanjaran cinta. tunggu part 2. hehe
    ade sbb org skrg kawin mude. dan ade sbb mak bapak yg prihatin suh kawin mude. dan ade sbb mak bapak suh tggu dulu.
    matang = berfikiran terbuka = dewasa = insyallah. =)

    ReplyDelete
  8. amar masuk bilik...

    aku rasa apa yang kau rasa. banyak aku perhatikan yang orang sekeliling aku, terutama yang lebih muda, seperti baru terhegeh-hegeh nak buat benda yang masa zaman skola aku buat. tak perlu aku nyatakan contoh, nanti dicop poyo. apa yang aku maksudkan, aku sendiri rasa kita semua dah masuk tahap kematangan. satu tahap dimana hanya pilihan yang kita ada, kita sendiri yang perlu tentukan. TETAPI, perkahwinan bukan sahaja menarik kematangan ke dalamnya, malah segala segi. bagi aku, ia lebih kepada tanggungjawap. nak tau tanggungjawap, hah, sile belek elzaalyani.blogspot.com. haa, personally aku cuak bace blog el tuh. at the end... only one question comes up: are you ready?

    gentlemen, start your engines!

    ReplyDelete
  9. kahwin je laa...but don't forget to invite me to ur wedding aight?

    in any case, i was wondering how do u create that meter for blog thingy

    ReplyDelete
  10. ilin..aku nak btolkan beberape pkare..

    kau dlm komen tdahulu aku bknla bmaksud ilin ttapi smua org..jd aku xla tujukan khas utk ilin..

    slalunye smua pblanjaan ditanggung lelaki..sbb ape bla satu2 paangan tu baya sparuh2 diorg x heboh?sbb malu..malu la pd pihak lelaki..mcm x mampu..kawen nak tp blanja x mampu..

    adam tu bkn mnyalahkan pompuan..gua phm ayat die tu..katela laki2 blanja 30-40k,skali cerai..xke sia2 smpanan?

    sbb tu kene dh kenal ati budi smua br pk kawen..sbb kite br 21..bnyk bnde kite lom jmpe lagi..

    bkn mksdnye kene ade 20k dh leh kawen,mksdnye plg short kene ade 20k br leh kate na k kawen..tp siape leh lwn joodoh..

    aku nak kawen

    ReplyDelete
  11. amar: betol kate ko. rmi yg br nk melakukan bende2 yg diorg ptt enjoy ms zaman skolah di waktu peringkat universiti. aku rs itu adalah satu pembaziran. sbb zaman skolah adalah zaman yg plg baik utk kt kuar & buat mistake & learn from it.

    dean: i havent seen you for the longest time!! nnt sue blk kt kuar all 2gether k. i need frens! haha
    neway, fyi, im not going to kawen anytime soon. this post is not supposed to look as if i want to kawen. oh no. no way. i'm just trying to explain the many2 perspective of perkahwinan. ur much wiser than i am..so i supposed u must understand what i mean aight?
    that meter thing, kene register. ader byk meter for sites. i'll show you. ;) hehe

    and din, i wont forget 2 invite u ok. wait another 5 years the earliest.

    sepi: maaf.
    aku tau lelaki akan byk pressure nye bile kawin nih.
    tiada ertinya kalo pompuan nk mntk2 pon. maybe btol yg sorg pompuan shud kawin org yg berharta atau yg berpangkat datuk ek.
    fazley 'abg asmara' pon ok gak. anak datuk. dan byk duit. haha.
    yg psl ape yg adam ckp, sbb itulah kt digalakkan bersifat memilih dlm cinta. so kt tak pyh nk pilih byk2 nnt.
    emm..post ni sbenarnye bkn nk meng-imply yg aku nk kawen cepat. cume membuka minda atas byk2 perspective kawin kat luar sana tu.
    sekian.
    aku akan dtg bile ko kawen & ko akan kawen dulu.

    ReplyDelete
  12. 20k? hmm... tp kalo pompuan tuh stakat lepas spm, xkan nak mintak 10k kot wang hantaran. memang x layak. pompuan tolong jgn mintak byk, kesian la kat laki, korg jugak yg nak kawen kan?

    p/s: ape kate cite pasal mende lepas kawen plak. alaa, yg br2 je kawen tuu... alaa, fontee...

    ReplyDelete
  13. ahahahahahha
    amar ko kan suke bende2 yg br2 kawen tuuuuu
    org laki kalo dh nikah je, mmg itu yg dipk. cis.
    aku mogok ah. kalo nikah je kene tggu seminggu br dpt. leh ak?
    wahahahahahhahaaha

    ReplyDelete
  14. bace blog aku..tp xkomen. siyut je amar. ili, kawen la mase xleh wat pape. timing baek punye. hueheue =p

    ReplyDelete
  15. elle
    idea yg bernas
    aku suke sgt
    hehe

    ReplyDelete
  16. semua ape yg diorg ckp kat atas tu betul.halo.. post ni lebih hangat dr biase ah =P

    aah..kawen..kawen..turn on button aku..tgh hormone kicking ni.ish..wajib kawen dh ni.
    nasib takde duit 20k and above.kalo tak aku da kawen.hahaha.
    ilynn,cdgn el dan ko psl tuttt tu aku sokong.let the man waiting.ahahahahahaha
    br thrill!! yikes! =P
    buatla post psl request amar tu plak.sure hot fm lah!hehe..

    ReplyDelete
  17. ohhh..itu pon ade.
    caya atau tak lisa...br je td kami berdiscuss di offc.
    ah, offc ni telah merangsang otak aku lebih giat dr biasa
    maklumlah bergaul dgn org2 lebih dewasa dan 'berpengalaman' ;)

    ReplyDelete
  18. kalo da mcm ni bkn la keselanjaran lg.kene tuka jadi ketakselanjaran cinta la.

    rupe2nye laki2 itu sume memikirkan perkara2 ini dgn lebih terperinci.br aku tahu~

    ReplyDelete
  19. tidakkK!!!!!
    lelaki bukan fikir akan hal itu selepas berkahwin. percaya atau tidak mereka akan memikirkan tentang penerimaan ibunya terhadap menantu dan sebaliknya. merujuk kepada blog el(el lagi jd bahan rujukan), isteri ikut cakap suami, suami ikut cakap ibu. haa, memerlukan vpn(virtual private network) di situ. jangan ingat lelaki tak tau tanggungjawap. laki lagi banyak mende nak pk selain mende alah tuh. x hingin laa! huh :P

    ReplyDelete
  20. ifa: mmg la ketakselanjaran cinta. sbb itu mempersoalkan ttg keselanjaran cinta haha
    ceh poyo nye ayat aku tu plak

    amar: elehhh....wlaupon lelaki memikirkan ttg penerimaan ibu trhadap menantu pon...last2 ms Malam Pertama, still korg beria & tak sabar2 menunggu peluang utk 'masuk'
    eleelellelelellelelellelele
    i tau la u nk cover...ish..malas la i nak lyn u'olls nih
    haha

    ReplyDelete
  21. jgn la gune elelelele
    mcm name aku yg di sebut berulang2.
    gune la ececececeh ke..
    hehe

    ReplyDelete
  22. elle, ecececcecececceceh
    manje la plak u nih

    hamdi, get ready 14hb ni. ececececececececceceh <--gelak cara baru, bole?

    ReplyDelete
  23. ili, meh sini jap. "PANG"!

    jangan gedik bleyy aakk?? hahaha

    kitorg takkan 'masuk' kalau korg x kangkang. ishk lucah nih.

    maaf.

    ReplyDelete
  24. ahh jd gay sng..
    kawen x payah ramai org..save blanja

    ReplyDelete