Keempat - Pulang

"Well, this thing is not that bad after all eh?" tanya Jeff kepada aku.

"Yeah. It's fun. Glad that I decided to join. And the people are nice too!" aku kata padanya.

"Err...I haven't got your number right?"

"Nope." Aku nampak Aliff datang kepada kami. Jeff sudah siap sedia mengeluarkan telefon bimbitnya. "Eh...I want your number too." Aku kata pada Aliff. "Mine is, 019 - *******." Aku kata pada Jeff pula. Aliff mengambil kesempatan itu untuk mengambil nombor aku juga.

"****." Jeff mengulangi nombor belakang aku. Aku senyum. Aku tahu apa di fikirannya. Nombor telefon aku boleh dikatakan nombor yang begitu baik. Ramai yang menyangka aku membeli nombor itu. Hakikatnya, tidak. Kiranya, aku bertuah juga dapat nombor itu.

"So, what should I put in your name?" tanya Aliff.

"Ily." Aku menjawab.

"Okay."

Setelah masing-masing bertukar nombor telefon, kami sudah bersiap sedia untuk pulang ke rumah. Jeff mempunyai kenderaannya sendiri. Aku kata pada nya, "See you around ok. Who knows maybe someday I will need a videographer? I'll call you!"

"We'll keep in touch right? Friendster remember?" Kami senyum dan mengangguk. Dan Jeff pon berlalu pergi.

Aku menelefon mak aku dan memberitahu bahawa bengkel sudah habis dan dia perlu mengambil aku pulang. Malangnya, dia memberitahuku, "You have to take the bus from there. Abah pakai kereta."

"Ha! Mana ada bas pegi sana!"

"Then, take the cab la."

"Tak ada duit la!"

"Ala...nanti I'll pay once you get home."

Rupanya, perbualan aku didengari oleh Aliff. "So, how are you going home?"

"Hmm, I'll have to go back by myself." Muka aku sugul. Satu hal untuk aku ambil teksi pula. Aku terpaksa berjalan ke arah depan Uptown ni pula. "Well, I have to get going. It's nice to know you."

"Yeah. Me too. Ala, nanti apa-apa just call up okay. Rumah dekat2 je. Boleh lepak2."

"Sure. Bye."

"Bye."

Aku berjalan dari jalan belakang Uptown hingga ke depan jalanraya besar di Uptown itu. Menunggu teksi. Sambil memikir tentang dua orang kawan yang aku buat sepanjang tempoh dua hari bengkel ini. Betul kata FF. Makin lama kita membesar, kita akan jumpa bermacam-macam jenis orang lagi. Dan membuat ramai kawan lagi. Tidak perlu kita risau tentang orang lain yang tidak menyukai kita.

Tapi...dalam kes aku ini pula, kalau kawan-kawan yang aku buat selalu lelaki saja, susah jugak. Walaupon FF tahu aku bagaimana, tapi dia tentu ada rasa tidak sedap sedikit juga. Tidak apalah! Kita makin membesar. Ramai orang lagi yang akan kita temui dan kenali. Dan bermacam-macam ragam dan perangai orang yang akan kita jumpa.

Eh, itu teksi! Mengelamun jauh pula aku ini. Lalu aku menahan teksi itu.

"Taman *******," arah aku. Teksi ini akan membawa aku pulang.

-Tamat-

0 comments