Kedua - Bread Day

Lelaki itu berjalan ke arah aku dan tunjuk perkataan pada kertas dia. "Bread?"

"I got 'DAY'," kataku. "BREAD and DAY? We should come out with a story right?"

"Bread Day? You want to try?"

"Yeah sure. Why not? Today is Bread Day? And?"

"Hmm...today is Bread Day in Breadland."

"Hey, that's good! That could work."

"Ok guys. I want all of you to seat with your partners. Then, each team will come up front and tell their stories."

Lelaki itu pandang aku dan berkata, "Ok. Let me get my stuff and we can seat together."

Aku hanya duduk di tempat aku dan membiarkan lelaki itu mengambil barangnya. First impression, dia mengingatkan aku akan kawan baik aku sewaktu aku di sekolah. Aizuddin. Malah, wajah dan saiz badan pon hampir2 sama.

"So, what's your name again?" tanya lelaki itu yang sudah duduk di sebelah aku.

"Ily." Aku senyum. "And you?"

"I'm M********* (panjang sungguh nama. Aku pon tak berapa ingat)."

"So...what should I call you?" aku tanya.

"You can call me *****. Or Jeff."

"Jeff?"

"Yeah."

"So...how did you get Jeff?"

"Well...******. Zaf. Zef. Jeff." Kami gelak. "Blame my parents." Kami gelak lagi.

Jeff berumur 22 tahun. Dan dia beritahu aku dia suka menjadi videographer. Selepas dia beritahu aku itu, dalam kepala aku cuma terfikir satu benda, 'Boleh lah nanti panggil dia untuk shoot wedding aku!' Hahahahha. Maka, Jeff adalah kawan pertama aku di bengkel ini. Bengkel yang menganjurkan pelbagai aktiviti yang aku minat. Penulisan Kreatif, Seni Lukis Grafik, Pengeditan Video dan Fotografi.

------------------------------------------------------------------------

"Ok. We get BREAD and DAY. So.."

"We made up a story and here goes." Aku menarik nafas. Memandang sekeliling. "Today is Bread Day in Pastry Land. As the pastry people were celebrating Bread Day, suddenly they had a fungus outbreak. And came two superheroes. Breadman and Muffin Girl! Who saved the day and eventually get married to each other. And lived happily ever after. Thank you."

-----------------------------------------------------------------------------

Entah bagaimana, sewaktu kami ke destinasi tempat makan, aku berborak dengan seorang lagi lelaki yang namanya tidak aku ketahui. Aku sedar bahawa apabila aku berada di persekitaran yang menggunakan Bahasa Inggeris, aku lebih relaks. Tiada sifat2 malu aku yang biasanya timbul di kala aku berada antara orang yang bercakap Bahasa Melayu. Aku bukannya mengutuk. Tapi, itu lah aku. Aku tak dapat nak terangkan. Mungkin aku perlu ubah sifat malu aku itu juga.

Sepanjang hari itu, aku rasa gembira kerana aku mengambil keputusan sertai bengkel ini. Aku dapat banyak pengalaman dan masa aku lebih terisi. Tidaklah aku duduk terperuk di rumah memikirkan tentang FF saja sepanjang hari. Di akhir bengkel, aku telah mendapat dua kawan yang aku tau nama: Jeff dan Sandy.

Dan sewaktu aku sedang menunggu mak aku mengambil aku di perhentian bas, aku terserempak lagi dengan lelaki yang aku borak semasa waktu makan. Kami borak lagi. Rupanya dia tinggal di Damansara Perdana. Tak adalah jauh sangat dari rumah aku. Dia pulak setahun muda dari aku. 20 tahun.

Oh, mak aku dah sampai! "See you tomorrow!" aku kata padanya.

"So, how is it? Ok?" tanya mak aku.

"Yeah. Okay lah. Interesting."

"Tadi tu siapa? Dia join jugak ke?"

"Ha ah," jawab aku. "Hmm...tak tau la nama dia apa. Lupa nak tanya pulak"

Erk! Borak punya lah lama. Nama pon tak tau! Haha. Tak apa lah. Esok ada lagi!

bersambung...

5 comments

  1. laa...
    ni drama bersiri rupanya.
    berapa episod ilynnnnnn...?

    ReplyDelete
  2. chot: nampak mcm aku ni keje ke? hehehehhe. blaja lagi...mane ade keje. tp br saje habis mempraktikalkan diri kat tv3. kikikkikiki

    chika: berapa episod...hmmm ade laaaa lagi beberapa...;)

    ReplyDelete
  3. today is spaghetti day =)
    dey,kenal kan mamat yg ko sembang tu,hensem tak?kehkehkeh

    ReplyDelete
  4. Selamat Hari Raya AidilAdha & Selamat Tahun Baru 2007...

    peace!

    ReplyDelete
  5. aik??? keluar anon plak....

    Selamat Hari Raya AidilAdha & Selamat Tahun Baru 2007...

    peace!

    ReplyDelete